میانگین امتیاز این مقاله: 0 از 5
( تاکنون 0 نفر امتیاز داده‌اند )

چکیده: شبکه های صنعتی یک از اصلی ترین اجزاء هر سیستم اتوماسیون صنعتی در بحث ابزاردقیق و تجهیزات فیلد درصنعت می باشد. هم اکنون پروتکل های بسیار قدرتمندی در بازار شبکه های صنعتی به چشم می خورند که گذشته تا به امروز پروتکل های متفاوتی به این بازار معرفی شده است. از Fieldbus تا Wireless که مدت کوتاهی است سهمی برای خود در این بازار به دست آورده است.

اترنت Ethernet صنعتی بیش از پیش در حال گسترش است و هم اکنون ۳۸% از بازار را به خود اختصاص داده است. در این بین EtherNet/IP بیشترین سهم را دارا می ­باشد و پس از آن PROFINET در جایگاه بعدی است. با این وجود Fieldbus های کلاسیک همچنان بزرگترین سهم را با ۵۸% در دنیای شبکه های صنعتی به خود اختصاص داده ­اند و پروفیباس PROFIBUS پرکاربردترین شبکه صنعتی است. علاوه بر این IOT که از تکنولوژی­ های بی سیم استفاده می­کند برای اولین در بین این گروه قرار گرفته و سهمی را به خود اختصاص داده است.

network shares

FIELDBUS همچنان رشد می­کند

زمانی که به شبکه­ های صنعتی در سطح جهان نگاه می­کنیم، Fieldbus با ۵۸% سهم از کل بازار شبکه ­های صنعتی را در صدر مشاهده می­کنیم. Fieldbus همچنان با نرخ تقریبی ۷% در سال رشد دارد، همچنان که کاربران به دنبال سادگی، رویه ­های سنتی و قابلیت­ های ویژه هستند. در میان Fieldbusها مقام اول در اختیار PROFIBUS با ۱۷% از کل بازار می­ باشد، Modbus با ۷% و CC-Link با ۶% در رتبه­ های بعدی هستند.

different network levels

ETHERNET صنعتی با سرعت بیشتری از گذشته رشد می­ کند

براساس آمار منتشر شده توسط شرکت HMS پروتکل Industrial Ethernet سریع­تر از سال­ های گذشته رشد می­ کند و سهم قابل توجهی در بازار را به خود اختصاص می ­دهد. با نرخ رشد ۲۰%، Industrial Ethernet در حال حاضر ۳۸% از سهم بازار در اختیار دارد، این در حالی است که این سهم در سال گذشته ۳۶% بود. EtherNet/IP با ۹% بیشترین سهم را در بین شبکه­ های Ethernet دارا است و PROFINET با ۸% در رتبه بعدی است. رتبه­ های بعدی در اختیار مدباسRS485 و EtherCat، Modbus-TCP و Ethernet POWERLINK می­ باشد.

different industrial networks

مدیر بخش بازریابی در شرکت HMS می­گوید:

” ما شواهدی را مشاهد کرده ایم که انتقال سریع تری در Ethernet صنعتی رخ می­دهد زمانی که نیاز به گره های جدید داریم، با این وجود اتوماسیون صنعتی یک بازار محافظه کار است و مدتی طول می­کشد که Ethernet صنعتی جای Fieldbus را اشغال کند. “

WIRELESS در راه صنعت

برای اولین بار، فناوری Wireless در بازار شبکه ­های اتوماسیون صنعتی با ۴%، سهمی را برای خود در اختیار گرفته است. WLAN بیش از بقیه مورد استفاده قرار گرفته است، Bluetooth در مقام بعدی است.

control with wireless networks

Andres Hansson می­گوید:

” IOT بزرگترین محرک برای فناوری Wireless است، Wireless برای ساختارهای جدید اتوماسیون راهکارهای جدیدی را ارائه کرده و به طور فزاینده­ای برای اتصال ماشین­ و سیستم کنترل مورد استفاده قرار گرفته است، که شامل راه حل استفاده از دستگاه خود( BYOD) با استفاده از تبلت یا تلفن ­های هوشمند خود اشخاص می­ باشد.”

کاربرد شبکه های صنعتی در تقسیم بندی جغرافیایی

در اروپا و خاورمیانه، پروتکل پروفیباس PROFIBUS بیشترین کاربرد را دارد درحالی که PROFINET بیشترین نرخ رشد را دارد. EtherCAT، Modbus-TCP و POWERLINK در جایگاه های بعدی هستند. همچنین بازار شبکه های اتوماسیون صنعتی در آمریکا توسط شبکه ­های CIP یا Common Industrial Protocol اشغال شده­ اند که پروتکل شبکه EtherNet/IP توانسته از DeviceNet در بحث سهم در بازار پیشی بگیرد. آسیا، هیچ شبکه­ ای را به عنوان یک رهبر اصلی در خود معرفی نکرده است و تمام شبکه­ های گفته شده( PROFIBUS، PROFINET، EtherNet/IP، Modbus و CC-Link) به شکل گسترده­ای مورد استفاده قرار گرفته­ اند.

نتیجه­ گیری

در پایان، با وجود نوآوری ­های جدید در فناوری­ های صنعتی هنوز سهم بزرگی از بازار شبکه ­های ارتباطی اتوماسیون صنعتی متعلق به Fieldbus های کلاسیک است. نکته حائز اهمیت در این بررسی، ورود فناوری بی سیم در بازار شبکه­ های صنعتی است و این خود نشان از آینده­ ای بهتر برای این فناوری­ ها دارد.

این مقاله چطور بود؟

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید