وایبریشن مانیتورینگ
میانگین امتیاز این مقاله: 0 از 5
( تاکنون 0 نفر امتیاز داده‌اند )

چکیده: درحال حاضر حسگرهای وایبریشن، سنسورهای شتاب سنج و تکنیک‌های مانیتورینگ لرزه ها می‌توانند به شناسایی و مدیریت وایبریش کمک کنند، درنتیجه افزایش بهره‌وری و عمر مفید تجهیزات فراتر از بازه‌های نگهداری و تعمیر توصیه شده محقق می‌شود. مدیر هاسنفرد سنسرز، کریس هانسفرد، توضیح می‌دهد.

درحال حاضر، حسگرهای وایبریشن Vibration Sensors و تکنیک‌های مانیتورینگ می‌توانند به شناسایی و مدیریت وایبریش کمک کنند، درنتیجه افزایش بهره‌وری و عمر مفید تجهیزات فراتر از بازه‌های نگهداری توصیه شده محقق می‌شود.

هدف از نگهداری تجهیزات اتوماسیون برقراری فرآیند‌هایی می‌باشد که بهره‌وری را با اقدامات پیشگیرانه افزایش می‌دهند، به اپراتورها این امکان را می‌دهند تا هزینه‌های نگهداری را کاهش دهند و موجودیت دستگاه را به حداکثر برسانند، درنتیجه سود بالا برای اپراتورها باقی مانده و هزینه‌های مشتریان کاهش پیدا می‌کند. ابزارهای وایبریشن مانیتورینگ یک روش مقرون به صرفه برای بهبود عملکرد دستگاه، کاهش زمان خرابی و برآورده سازی الزامات ایمنی و سلامتی، هستند. درحقیقت، استفاده از شتاب‌سنج‌های صنعتی در مناطق غیر-ایمن یک نیاز اساسی برای قانون ایمنی و سلامت است، و بهترین تجهیزات و تکنیک‌های روز به اوپراتورها امکان افزایش رضایت را می‌دهند.

 

حسگرهای وایبریشن که در موقعیت‌های کلیدی تجهیزات مکانیکی تعبیه شده‌اند، امکان تحلیل و نظارت پیوسته را فراهم می‌سازند، وقتی هزینه های خرابی در یک خط اتوماسیون صنعتی را درنظر می‌گیریم یک گزینه ارزان به حساب می‌آید، و هنگامی که اقدامات کاندیشن مانیتورینگ برای شناسایی عواملی همچون وایبریشن صورت می‌پذیرند، خرابی دستگاه تقریبا از معادله حذف می‌شود.

شتاب‌سنج‌هایی که در جهت سنجش سطوح وایبریشن استفاده می‌شوند اغلب به سادگی نصب و مورد استفاده قرار می‌گیرند، هرچند مهندس خوب که مسئولیت نصب شتاب‌سنج را برعهده دارد تاثیر به‌سزایی روی عملکرد آن می‌گذارد. شتاب‌سنجی که به خوبی نصب نشده است یا مورد مراقبت کافی قرار نگرفته است از دقت یا عمر لازم برخوردار نخواهد بود بنابراین می‌بایست بهترین شتاب‌سنج‌ها انتخاب شود و بهترین اقدامات درجهت مدیریت عملکرد آن‌ها صورت پذیرد. به منظور دستیابی به این هدف، زمانی را می‌بایست صرف شناخت بیشتر شتاب‌سنج و این که چگونه باید به صورت دقیق و اثربخش آن را نصب نمود، کرد.

دو نوع اصلی شتابسنج صنعتی وجود دارد: شتاب‌ سنج های AC و شتاب‌سنج‌های ۴ الی ۲۰ میلی آمپری. شتاب‌سنج‌های AC معمولا با کالکتورهای داده برای وایبریشن مانیتورینگ دستگاه‌های حیاتی/پیچیده همچون توربین‌ها و گیربکس‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. درهمین حال قطعات ۴ الی ۲۰ میلی آمپری معمولا با PLCها مورد استفاده قرار می‌گیرند تا تجهیزات کم‌ارزش را اندازه‌گیری کنند و بر روی سطوحی همچون وایبریشن پمپ، وایبریشن موتور و وایبریشن دستگاه نظارت داشته باشند.

 

مجموعه کنونی حسگرها یا شتاب‌سنج‌ها برای وایبریشن مانیتورینگ می‌تواند در گستره دمایی وسیعی عمل کند، به صورتی که هر دو فرکانس بالا و پایین را با ویژگی‌های هیسترزیسی پایین و سطوح دقت عالی اندازه گیری می‌کند. این دستگاه‌ها همینطور به لطف محفظه‌های حسگر فولادی ضد زنگ که مانع از نشست رطوبت، گردوخاک، روغن یا سایر آلاینده‌ها می‌شود، سرویس مطمئن و قوی ارائه می‌کنند.

به منظور شناسایی صحیح یک شتاب‌سنج وایبریشن، مهندسین می‌بایست سطح وایبریشن را لحاظ کرده و آن را به طور مستمر اندازه‌گیری کنند، محدودیت‌های جا و وزن و شرایط محیطی همچون دمای محیط، وجود رطوبت، مواد شیمیایی یا منفجر را مدنظر داشته باشند. بهترین راهکار همکاری نزدیک با یک تامین‌کننده می‌باشند که دانش و تجربه صنعتی بالایی دارد.

برای دستگاه‌های چرخشی، تحلیل وایبریشن روش اندازه‌گیری راحت و اثربخشی را به منظور ارزیابی شرایط دستگاه معرفی می‌کند. شتاب‌سنج‌ها را می‌توان به راحتی روی پوشش‌ها به منظور سنجش وایبریشن پوشش و/یا وایبریشن شعاعی و محوری شفت‌های چرخان، نصب نمود. یک تکنیک مرسوم در وایبریشن مانیتورینگ، بررسی فرکانس‌های منفرد در محدوده سیگنال می‌باشد که متناظر با قطعات مکانیکی خاص یا انواع خرابی‌ها همچون عدم تعادل شفت یا عدم انطباق آن‌ها، است، درنتیجه تحلیل این داده ها می‌تواند موقعیت و طبیعت یک مسئله را شناسایی کند. یک نمونه بارز می‌تواند یاتاقان باشد که در فرکانس‌های خاصی به دلیل افزایش ساییدگی، سیگنال‌های وایبریشن افزایشی از خود به نمایش می‌گذارد.

در گذشته، بسیاری از مهندسین براین باور بودند که استفاده از تجهیزات فرسوده بهتر از سرمایه‌گذاری روی جایگزینی قطعات و تجهیزات است. هرچند، هنگامی که هزینه‌های سرسام‌آور خرابی و fail های شدید صدمات جبران ناپذیری وارد کرد، این نظریه “بازدهی” اعتبار خود را از دست داد. به‌همین دلیل است که استفاده از کاندیشن مانیتورینگ در صنعت بسیار مقرون به صرفه می‌باشد: دستگاه‌هایی که شروع به نمایش عیوب کرده‌اند در ریسک fail بالاتری درمقایسه با آن‌هایی که عیبی از خود بروز نداده‌اند، قرار دارند، و درنتیجه احتمال آن که هزینه‌های خرابی غیرمنتظره به همراه داشته باشند زیاد است. درمقابل، یک سیستم کاندیشن مانیتورینگ به مهندسین این امکان را می‌دهد تا برای نگهداری و جایگزینی قطعات پیش از وقوع مشکلات، برنامه‌ریزی کنند.

با استفاده از شبکه‌ای از شتاب‌سنج‌های قرار داده شده روی دستگاه‌ها، همچون فن‌ها، موتورها و گیربکس‌ها، وایبریشن مانیتورینگ می‌تواند درآمد شما را به حداکثر برساند و منجر به افزایش بهره‌وری و بازدهی شود.

این مقاله چطور بود؟

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید